فیلم‌ | وفور رویکرد قرآنی در اشعار پروین
کد خبر: 4182487
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
میزگرد ایکنا با محور شعر و ادب پروین اعتصامی / ۶

فیلم‌ | وفور رویکرد قرآنی در اشعار پروین

فیروزه عدالت، نویسنده و شاعر معتقد است همانطور که خداوند متعال در قرآن برای آگاهی بندگان، مومنان و دریافت دقیق آنچه در مسیر هدایت و رستگاری آنها به واسطه این کتاب آسمانی لازم است را در قالب مثال‌هایی مختلف و متنوع بیان فرموده است، پروین اعتصامی نیز از این خصیصه، صفت و رویکرد قرآنی در اشعارش به‌وفور استفاده کرده است.

فیروزه عدالت، عضو بنیاد نخبگان، نویسنده و شاعر در میزگردی که در ایکنا با محوریت شعر و اندیشه «پروین اعتصامی» برگزار شد، درباره استفاده پروین اعتصامی از مثال‌های قرآنی گفت: وقتی ما قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم که خداوند متعال در قرآن کریم برای آگاهی بندگان، مؤمنان و دریافت دقیق آنچه در مسیر هدایت و رستگاری آنها به واسطه این کتاب آسمانی لازم است را در قالب مثال‌هایی مختلف و متنوع بیان فرموده است. خداوند برای انسان‌ها مثال می‌زند تا آنها آداب زیستن و مسیر تعبد را بهتر یاد بگیرند؛ یا به قول خودمانی «برای ما جا بیفتد.» پروین از این خصیصه، صفت و رویکرد قرآنی در اشعارش به‌وفور استفاده کرده است. او برای‌ آنکه، نکته، مسئله‌، هدف و پیامی را که از سرودن شعری دارد برای عموم مردم جا بیندازد به سراغ مثال به ویژه مثال‌های برگرفته از قرآن می‌رود.

به عنوان نمونه در «اشک یتیم» یا مناظره «شمع و پروانه» می‌بینیم که او این مثال‌ها را برای بیان مفهومی که در ذهن داشته به شکل مستقیم از قرآن، احادیث و از کتاب‌های عرفانی ماقبل خود وام گرفته است. این به نوعی تایید صحبت مهمانان حاضر در این میزگرد است که نگرش اشعار زنده‌نام اعتصامی را شبیه حافظ، سعدی یا مولانا می‌دانند.

انتهای پیام
captcha